Oswald Gayer



Initiatorul si coordonatorul studioului de teatru pentru arta si vorbirea misteriala Teatrul Logos

   Fundatia Teatrul Logos este Persoana Juridica din 12. 10. 1998

Nascut - 1955 în Sânmihaiul German / Timis / România

Semn zodiacal - Rac

Studii si activitate: 
- 1975 - 1979  -  "I.A.T.C. Ion Luca Caragiale " Bucuresti , România;                           
- 1979 - 1997  -  Actor si regizor la teatre diferite din Elvetia Austria Germania si SUA. - Teatre particulare proprii:  la München - "Theater im Würfel", la  Viena - "Theater Pro Logos",

Experiente în toate domeniile: Actorie, Regie, Scenografie, Costume,

1997 - 1998  -  Conducerea artistica a teatrului de vara din St.Pölten - Austria. 

1998  Înfiintarea Teatrului Logos ca teatru independent în Bucuresti 

STATIUNI IMPORTANTE   

TEATRUL MUNICIPAL DIN BERNA, TEATRUL MUNICIPAL DIN ESSEN, TEATRUL MUNICIPAL DIN ERLANGEN, TEATRUL MUNICIPAL DIN INGOLSTAD, TEATRUL MUNICIPAL DIN DARMSTADT, T.A.T. FRANKFURT, KÜNSTLERFABRIK BERLIN, THEATER R.D.IZAR MÜNCHEN, TEATRUL MUNICIPAL DIN FRANKFURT, STATTTHEATER VIENA, TEATRUL  - LA MAMA NEW YORK, TEATRUL DE STAT DIN STUTTGART, SCHAUSPIELHAUS BONN     

PREMII OBTINUTE

1. Premiu de interpretare, la festivalul din Heidelberg - 1987;

2. Premiu pentru cel mai bun ansamblu, la festivalul teatrelor din Bavaria - 1991;

3. Premiul "Orasului Erlangen pentru realizari ‚ artistice ‚ deosebite" ‚ 1994;


Presa


Landeszeitung St Pölten


Teatrul Pro Logos în St Pölten
………………Cu un “Altfel de Teatru de Vara” a fost umpluta gaura estivala din programul teatrelor din capitala landului St. Pötten, de catre nou-înfiintatul teatru “Pro Logos”. A fost înfatisat basmul dramatic al lui Grillparzer “Visul de-o viata”, cu care teatrul Pro Logos si-a prezentat prima creatie, si aceasta nu numai ca promitea mult, dar însemna deja mult.
    Nici nu ne puteam astepta la altceva avându-i în vedere pe fondatorii si echipa teatrului: Werner Eng si Oswald Gayer responsabili de regia artistica, precum si Sabine Waibel, Eduardo Kapsch si Wolfgang Lesky, Adi Schober care au asigurat ilustratia muzicala (de asemenea excelenta) si Anca Pâslaru pentru recuzita.
    Cu siguranta ca ceea ce s-a servit publicului în curtea carmelitilor n-a fost un meniu de sezon, usor digerabil, totusi – sau poate tocmai de aceea îmbucurator – acesta s-a aratat încântat si impresionat de aceasta forma de teatru mai degraba neconventionala, ....
    
    .....Publicul din St. Pölten a omagiat aceasta realizare cu ovatii prelungite si cu manifestarea în repetate rînduri a dorintei ca Teatrul de Vara din curtea carmelitilor sa devina o institutie de sine-statatoare care sa prezinte în continuare astfel de creatii impresionante, iesite din comun, ale “Teatrului Pro Logos” si a carui notorietate sa depaseasca în curînd granitele orasului devenind o notiune familiara tuturor iubitorilor de teatru.………………


Nürnberger Abendzeitung

“Jurnalul unui nebun” de N. Gogol
    …………..În jocul lui Gayer dispare toata piesa si reapare sub forma expresiei pure. O performanta se naste în fata ochilor publicului. Un joc în care apar sincronizate vorbirea si gestul, un joc în care vorbirea bate ritmul si gesturile danseaza pe acesta. Întregul corp al lui Gayer danseaza, întregul corp al lui Gayer vorbeste. Mâini care tin scrisori invizibile, sute de siruri de intentii si stari care se oglindesc pe fata lui Gayer, mii de gesturi care nu se repeta ci apar mereu în variatiuni. .... este dement si dotat cu mintea sanatoasa a omului cu sufletul bolnav, este rupt interior, este batut, este mereu comic, este nebun. Este o nebunie. …………..


Mittelbayerische Zeitung

Postmodernism – Nasterea unui Star
……………Palästrio încolo! Palästrio încoace! Oswald Gayer interpreteaza cu virtuozitate partitura intrigantului tragator de sfori: vulgar, impertinent, ratat, perfid, galagios, subversiv. Omul este o sfîrleaza de necrezut, un comic polivalent în pantaloni burlan si frac, cu cipilica neagra si garoafa rosie la butoniera. O figura care nu poate fi descrisa altfel, decît ca fiind o combinatie între Chaplin, Otto si Maokie Messer. Un fluiera-vînt epic, un clovn de cinema înstrainat.
    O data da frîu liber infantilismului sau, sâcâie, râde zgomotos, scânceste ca un copil râzgâiat, apoi din nou alearga pe scena cu neastîmpar de maimuta, schimonosindu-si trasaturile fetei, ca si cînd aceasta ar fi un servetel de hîrtie.                                                                           
    Felul în care, pentru a fi sigur ca nimeni nu-i intercepteaza tradarea, se preumbla cu pasi marunti cântând, încercând “sa nu atraga atentia” – divin!
    Potentialul artistic al acestui om depaseste vocabularul criticului. Noi tacem!. ……………….


Düsseldorfer Nachrichten/Theater heute


…..Oswald Gayer este un Hamlet de factura “moderna” care-i trage pe sfoara cu abilitate pe cei din jur. El îsi dezvolta propriul rol cu minutiozitate, se înalta, ca trezindu-se lent dintr-un vis, în realitatea otravita de fatarnicie si rautate. ….Oswald Gayer joaca un Hamlet care recunoaste din timp aceasta înlantuire fatala, reflecteaza si la sfîrsit accepta – fara iluzia ca actiunile sale ar putea diminua într-adevar distanta dintre lumea reala si cea posibila; el îsi stabileste datoria morala de razbunare pentu a ocoli interdictia morala a nimicirii de sine.
........Tempo-ul sau de joc, nuantat si plin de vitalitate, a fost rasplatit cu un plus de aplauze.…


Nürnberger Zeitung


…….Mult mai amuzant ar fi fost aici, daca prestigiosul Oswald Gayer, care ocazional apare si ca bandit, ar fi oferit solo întreaga poveste.
    Actorul proteic, caruia nu demult i s-a acordat premiul teatrului din Erlanger si care în “Schattengeburten” a stralucit ca moderat “Erlanger Baby”, da nastere unor reprezentari (imagini) mentale: astfel, el face uitat, pentru cîteva momente, restul tragediei.


Stuttgarter Nachrichten

  
………Oswald Gayer ca Gynt: un actor plurivalent înzestrat cu darul conversatiei, un tip prin excelenta artistic, al carui talent scoate din bizara piesa o frumoasa, energica traire teatrala despre ratacirile si mîntuirile unui suflet…………..


Düsseldorfer Zeitung


………….La sfîrsitul spectacolului, Gayer i-a avut din nou pe toti la degetul cel mic, pentru ca rolul sau a fost de departe cel mai de efect, desavârsit; aplauzele tunatoare de la final îi erau adresate mai ales lui. Mefisto-ul lui Gayer nu este o figura diabolica, un print al infernului, ci un poznas cinic al carui temperament dracesc ameninta uneori sa-l copleseasca. În acest fel, te determina sa astepti permanent tensionat festa urmatoare – adesea cruda – care-i mai trece prin minte. ……………….


Recklinghäuser Zeitung 

……….O trupa de pantomima bine condusa îi “secondeaza” cu vioiciune si adaptabilitate pe cei patru protagonisti. Deasupra tuturor, Oswald Gayer ca diavol – un creator de limbaj, dans si mimica versat, cu o capacitate de nuantare remarcabila.………….


Algemeine deutsche Zeitung für Rumänien

…………….Poezii de Goethe, Schiller, Novalis si Hölderlin – Oswald Gayer si-a alcatuit un program cuprinzator si foarte pretentios pentu seara lirica de marti de la Casa Schiller.
    Sinteza a iesit foarte personala, însa – chiar de aceea – nu mai putin convingatoare. Poeme încarcate de profunzimea ideilor si sentimentelor, imagini verbale care se întiparesc , accentuare a perceptiei naturii au fost interpretate în asa fel ca îndreptate în fond spre o întrebare: asupra raportului artei, al artistului cu lumea înconjuratoare, cu lumea caracterizata astazi de supratehnicizare si înlaturare a sentimentului, pe care artistul lector o contempla cu o privire critica. Oswald Gayer nu paseste modest în spatele poetului, el nu poate citi cumva “la rece” Hölderlin, pentru el întrebarile esentiale devin arhetipuri, sunt rostite cu aceeasi, uneori dramatica, intensitate ca si aceea resimtita odata de poet.………………


Münchner Tageszeitung

…………….Gayer si Rossmer joaca pîna la capat acest scenariu încîntator cu o usurinta pantomimica agila si pofta puternica de joc a unor comdianti adevarati. Nici un gînd care sa nu fi fost talmacit si corporal, caruia sa nu i se fi pus vreo masca aiurita. Aproape inepuizabil pare rezervorul ideilor lor, al mascaradelor de spaima – saga. Admirabil este si cât de bine sunt utilizate reflectoarele, creatoare de efecte speciale, datorita carora “Striptease” al lor într-o “Noapte minunata” de Slawomir Mrozek, dobîndeste aspecte inedite. Aceasta productie a Theater rechts an der isar aduce în sfîrsit, o data mai mult, putina schimbare în cumintenia monotona a teatrelor particulare din München………

                 

Münchner Theater-Zeitung


…..Cine stie, poate cei doi se numesc Wladimir si Estragon si s-au ratacit numai în Theater rechts an der Isar, în Mrozek? ..Oricum, Oswald Gayer si Max Rossnier se misca cu usurinta si grandoarea a marilor clovni de pretutindeni prin abisurile umane pe care autorul Slawomir Mrozek le scoate din dogmatismul realitatii la începutul anilor ’60 în piesele sale într-un act “Striptease” si “O noapte minunata”. ……..    
 

Neue Stadtzeitung – St. Poelten


….Oswald Gayer a fost distribuit prima data în rolul principal la teatrul din capitala Landului. El s-a dovedit a fi cea mai buna alegere pentru acest rol în ce priveste limbajul si expresivitatea. Cyrano-ul lui a parut a se trezi pur si simplu la viata si a revarsat pe scena – în functie de cerinte – veselie zgomotoasa sau melancolie.……


Nürnberger Nachrichten


“Theater im Würfel”
“Jurnalul unui nebun” de N. Gogol
…… Un zeu ratacit, un nebun divin...Oswald Gayer, interpretul functionarului jerpelit si grandoman, aseaza studiul patrunzator al lui Gogol asupra alienarii furioase într-o insolita, fascinanta perspectiva exterioara a unei psihoze avansate. Ca un icar prabusit, ca un naufragiat al lumii logice, se învîrteste Oswald Gayer cu miscari smucite, împrastiate, întotdeauna surprinzatoare în perimetrul scenei pustii, unde se încâlceste vazînd cu ochii în frânghiile întinse în toate directiile. Ochii mari, dilatati, cu o privire care strabate nesfîrsitul, înfatisarea palida si obrazul supt, peste care se perinda momentele de îndoiala adînca si fericita împacare....înca om si deja dincolo de omenesc, o Furie a îndoielii, un zeu ratacit. Grandios felul în care, si pe traseul lingvistic, Oswald Gayer sustine pâna la sfîrsit acest profil. Si nimic din ceea ce face sau spune nu este rational, previzibil, motivat logic, plauzibil psihologic – ceea ce creeaza tensiunea acestui spectacol si umorul sau ratacit, adesea grotesc. Ioan C. Toma este cel care a furnizat aceasta cadere în picaj prin lumile nemarginite ale spiritului uman. Fantastic. ………………

 
Neuburger Rundschau


………..Palästrio devine starul calomniei depravate, sclav în slujba comandantului tras pe sfoara cu rautate si intrigant al infamei escrocherii. De-ar fi vorba numai de fizionomia lui Oswald Gayer: fiecare nerv facial o jumatate de tragedie, orice impuls emotional o mica drama, suferind pâna-n strafunduri, zguduit de moarte si deodata iarasi pe neobositele-i picioare. Arlechin se întîlneste cu Buster Keaton, comedia dell’ Arte si slapsticul  sunt nasii acestei comicarii clovnicesti de natura primordiala………………      


N.R . - Zeitung


…………….Oswald Gayer îi atribuie lui Mefisto trasaturi ironice, câteodata scuril-caraghioase, dar care, la momentul potrivit, îl fac pe acesta sa apara cu atît mai demonic. De exemplu, Mefisto ia în zeflemea fata de Faust filistinismul crestin al lui Gretchen, care o determina pe aceasta sa înmâneze preotului podoaba gasita. Comunicând în mod stralucit ironia lui Goethe, el îl maimutareste pe preot, o momâie uscativa în vesmînt patriarhal. Lânga un asemenea multitalent, e inevitabil ca interpretul lui Faust…sa paleasca…..